MALAYSIA DITANGGA LEBIH BURUK DALAM RANKING FIFA

Wednesday, April 11, 2012



MALAYSIA DITANGGA LEBIH BURUK DALAM RANKING FIFA | KUALA LUMPUR - Kedudukan skuad kebangsaan dalam peta bola sepak dunia semakin merosot apabila jatuh ke tahap paling buruk sejak Januari dengan berada pada kedudukan ke-156.

Mengikut senarai mutahir Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) hari ini, Malaysia menghuni tangga ke-156 selepas mencapai kedudukan 148 pada Januari, 150 pada Februari dan 152 bulan lepas.

Kemerosotan ranking Malaysia adalah berpunca daripada kekurangan perlawanan persahabatan antarabangsa melibatkan skuad kebangsaan.

Menerusi kedudukan terkini, skuad Harimau Malaya kini berada standing dengan beberapa pasukan seperti Bangladesh (152), Palestin (153), New Caledonia (154) dan Samoa (155) yang diketahui umum mempunyai kekurangan kemudahan asas bola sepak seperti padang dan peralatan sukan.

Di kalangan negara Asia Tenggara pula, Malaysia berada di tempat kelima di belakang Vietnam (97), Thailand (141), Filipina (148) dan Indonesia (151).

Pada peringkat Asia, kedudukan Malaysia turut jatuh tiga anak tangga ke kedudukan ke-27 daripada 46 negara, berbanding tempat ke-24 bulan lepas.

Sementara itu, juara Piala Dunia 2010, Sepanyol terus mengukuhkan kedudukan mereka selaku pasukan terbaik dunia dengan mengumpul 1,442 mata dikuti Jerman yang mengutip 1,345 mata di tempat kedua.

Pasukan dari Amerika Selatan, Uruguay pula merampas kedudukan pasukan ketiga terbaik dunia daripada Belanda dengan mengumpul 1,309 mata iaitu berkelebihan 102 mata.

Kedudukan ranking itu merangkumi keseluruhan 205 buah negara. – Bernama

You Might Also Like

0 comment

Assalamualaikum . . Hi peoples  . . Currently leave UR comment here . .I will reply soon as fast as I could . .Do drops UR link . . please don't SPAM ! ! 

Like us on Facebook

Flickr Images