Tip Menjaga hati Kekasih

Tuesday, December 06, 2011


Assalamualakum . . 

hi semua . . uke hari ni nak kongsi tip percintaan pula . . bagaimana nak menjaga hati kekasih kita . . harap berguna pada anda semua yea . . 

1. Komunikasi Yang Intensif
Dengan teknologi yang sudah maju anda boleh sering menelefon dan menghantar sms ke dia dengan perbualan yang segar dan tidak membosankan. Usahakan boleh menelefon si dia setiap malam hari dengan kadar yang murah sehingga anda dapat berlama-lama berbual dengannya berdua. Jika si dia sudah merasa selesa dan senang ditelefon maka komunikasi yang anda lakukan dalam keadaan yang baik.
Elakkan bertanya hal yang sama berulang-ulang dan boleh membuat pasangan anda bosan menjawabnya. Jika anda mempunyai sesuatu hal yang menarik dan baru, sampaikanlah.Selain malam hari, jangan ganggu si dia terlalu lama. Cukup dengan telefon sebentar dan beberapa sms segar. Jangan paksakan komunikasi jika keadaan sedang tidak membolehkan.

2. Beri Perhatian Lebih
Perlakukan si dia berbeza dan lebih baik dari orang lain. Ketika dia ulang tahun atau event-event tertentu ucapkan selamat dan juga boleh anda beri hadiah. Buatlah seolah-olah dia seorang yang istimewa dan anda tidak mahu kehilangan dirinya. Jika dia ada masalah, bantulah sekuragnya dengan mendengar luahan atau curahan serta membantu dengan memberi penyelesaian.

3. Ungkapan Cinta Yang Tulus Dan Wajar
Jangan memberi ungkapan yang berlebihan yang tidak sesuai dengan kenyataan. Ungkapkan cinta anda secukupnya secara munasabah tidak dibuat-buat secara paksa. Varasi ungkapan cinta anda dengan pelbagai kaedah dan cara agar tidak bosan.
4. Pelajari Sifat Dan Kelakuan
Amati dan pelajari apa-apa yang ia sukai dan apa-apa yang tidak disukainya. Jika anda sudah tahu, jangan lakukan hal-hal yang tidak ia sukai dan lakukanlah apa yang dia suka selagi tidak melanggar undang-undang, dan agama serta tidak membebani anda. Elakkan hubungan seks di luar nikah untuk mengelakkan masalah yang boleh muncul. Tolak dengan baik ajakan-ajakan yang berbahaya, kerana belum tentu ia akan berkahwin dengan anda.
5. Jangan Berkira Dan Kedekut
Ketika sedang pergi berdua jika boleh tanggunglah kos-kos seperti makan, menonton, belanja, jajan, transport, dan sebagainya. Jangan asyik nak di belanja sahaja tanpa mahu mengorbankan sedikit wang anda untuk orang yang anda sayangi. Tetapi jika salah satu ada yang sudah bekerja dan yang satunya tidak bekerja, dibayari adalah sesuatu yang wajar.
6. Perjelas Hubungan Ke Depan
Komitmen berkahwin merupakan sesuatu yang penting dan perlu disepakati yang menunjukkan bahawa anda dan pasangan saling mencintai. Komitmen tersebut boleh didedahkan di awal mahupun setelah lama berkaitan. Semakin jelas hubungan anda dengan dirinya, maka semakin kuat ikatan batin anda dengan si dia. Lebih-lebih lagi jika keluarga kedua-dua belah pihak telah mengetahui serta merestuinya. Berdoalah kepada Tuhan agar anda kelak bahagia bersama pasangan anda.

7. Hubungan Keluarga Yang Baik
Jaga hubungan baik dengan ahli keluarga si dia jangan sampai menimbulkan masalah dan imej yang negatif. Jika ada masalah akan selesaikan secara kekeluargaan bersama pasangan anda.Pernikahan tidak hanya penyatuan seorang lelaki dengan perempuan, tetapi juga menyatukan kedua-dua keluarga.
8. Jujur Dan Menjadi Diri Sendiri
Jadi sebagai diri sendiri dan tidak meniru adegan novel, filem, dan sebagainya. Tanpa berpura-pura menjadi seseorang yang sempurna, kita akan merasa tidak lepas tanpa beban dalam menjalani hubungan cinta anda.
Jangan membohongi kekasih anda dan katakan apa adanya sesuai dengan keadaan yang sesungguhnya. Sekali berbohong maka anda perlu berbohong lagi untuk menutupinya. Jika telah berkahwin nanti akan lebih indah jika saling jujur ​​tanpa ada dusta di antara anda dengan dia.

9. Menjaga Emosi
Jangan membalas emosi dengan emosi. Gunakan kesabaran yang tinggi untuk membendung amarah si dia. Ungkapkan anda tidak suka jika dia marah membabi-buta. Jika si dia melakukan kesalahan atau berbohong pun jangan sampai emosi anda meledak-ledak. Tetap tenang dan gunakan akal sihat dalam menjalani suatu masalah. Berbicaralah baik-baik dan lembut namun tegas dalam menyikapi sesuatu kerana emosi terkadang sifatnya hanya sementara. Emosi yang saling beradu sangat berbahaya dalam menjaga hubungan agar tidak putus cinta.

10. Selesaikan Masalah Yang Ada Secepatnya
Jangan menunda-nunda untuk mencari penyelesaian dari masalah yang timbul. Jika keadaan dibuat mengambang terlalu lama maka boleh jadi si dia akan berpaling dari anda dan menjalin cinta yang lain. Secepat mungkin hubungan yang terjalin dapat kembali mesra seperti sedia kala setelah masalah terselesaikan.
11. Selalu Setia
Hal yang sangat penting adalah menjaga kepercayaan si dia.Jika anda ketahuan bercinta dengan orang lain, maka hancurlah hati si dia jika mengetahuinya. Jangan pernah menduakan cinta anda, kerana itu sangat membahayakan hubungan anda dengan kekasih anda.
12. Seimbang / Tidak Ada Dominasi
Jangan sampai hubungan yang berjalan menjadi kurang selesa kerana yang satu dianggap atau menganggap dirinya lebih dewasa, lebih pintar, lebih kaya, dan sebagainya. Buatlah diri anda dengan dirinya seimbang antara satu sama lain tanpa perbezaan. Keadaan yang seimbang antara lelaki dan wanita seperti teman akan sangat menyenangkan daripada yang satu harus selalu menuruti kemahuan salah satu pihak terus menerus seperti pembantu.
13. Lakukan Hal-Hal Yang Menyenangkan
Sesuatu yang membuat anda berdua senang tidaklah harus yang berharga mahal. Mungkin dengan belanja bersama ke pusat membeli-belah, jalan-jalan naik motor berdua atau duduk berdua di bangku taman yang percuma dapat menyenangkan kedua-dua belah pihak. Nikmatilah masa-masa pacaran anda yang indah agar tidak menyesal nantinya ketika berkahwin.

p/s : harap tip ni boleh buatkan anda bahagia . . 

You Might Also Like

12 comment

  1. Assalamualaikum.nk tanya.mcm mna nk yakinkan seorg lelaki y sy x main2kn dy? Dan macam mna nk elakkan drpd conversation ktorng jd bosann?

    ReplyDelete
  2. Tolong saya.. Saya x de idelahnak bual ngn gf... Cane ek

    ReplyDelete

Assalamualaikum . . Hi peoples  . . Currently leave UR comment here . .I will reply soon as fast as I could . .Do drops UR link . . please don't SPAM ! ! 

Like us on Facebook

Flickr Images