57 remaja dicekup dalam Ops Sayang

Sunday, April 29, 2012


57 remaja dicekup dalam Ops Sayang
Pelajar ditempatkan sementara di Dewan Pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat Kuala Muda.
SUNGAI PETANI – Seramai 57 pelajar dicekup ponteng sekolah dalam Ops Sayang melalui Kempen Jom Pi Sekolah dan Sekolah Penyayang anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kuala Muda Yan dengan kerjasama 10 agensi lain Khamis lalu.

Penolong Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) Hal Ehwal Murid, Salmah Hamdan berkata, 150 anggota daripada pelbagai agensi terlibat sama-sama turun padang dalam membanteras gejala ponteng sekolah yang dilaporkan sekitar bandar ini.

Menurutnya, kawasan panas yang sering menjadi lokasi pelajar ialah di kafe siber selain bangunan kosong, taman rekreasi, tangki air dan pusat membeli-belah turut menjadi tumpuan operasi.

“Operasi yang dimulakan jam 9 pagi sehingga jam 2 petang berjaya mengesan 57 remaja bawah umur yang sepatutnya berada di sekolah” katanya.
Salmah berkata, sesi kaunseling, motivasi dan ikrar aku janji diadakan di mana ibu bapa dipanggil pada hari sama selain meminta pelajar menandatangani surat aku janji di hadapan waris masing-masing.

“Kita akan menghantar senarai nama ke pihak sekolah.

“Kami juga akan memantau perkembangan pelajar selepas ini selain menganjurkan program dari semasa ke semasa bagi membentuk sahsiah pelajar,” katanya.

Setiap pelajar akan melalui saringan ujian air kencing yang dikendalikan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dan tindakan selanjutnya akan diambil pihak berkaitan sekiranya keputusan positif.

“Kita mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat menjayakan Ops Sayang termasuk sokongan padu Pegawai Pelajaran Daerah.

“Kita juga mengharapkan keberkesanan selepas operasi di mana ada penurunan kadar ponteng sekolah dicatatkan,” katanya.

Operasi yang dijalankan di kawasan panas sekitar daerah Kuala Muda itu turut melibatkan PPD, pihak sekolah, Polis Diraja Malaysia, Pejabat Daerah, Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah dan AADK.

Selain itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Pejabat Kesihatan, Pejabat Agama, Rela, Jabatan Pertahanan Awam dan Jabatan Penjara Sungai Petani turut terlibat.

You Might Also Like

0 comment

Assalamualaikum . . Hi peoples  . . Currently leave UR comment here . .I will reply soon as fast as I could . .Do drops UR link . . please don't SPAM ! ! 

Like us on Facebook

Flickr Images