49 Peserta Bersih 3.0 Dikehendaki Polis

Friday, May 04, 2012


49 Peserta Bersih 3.0 Dikehendaki Polis | KUALA LUMPUR: Polis menyiarkan gambar 49 individu yang dikehendaki kerana disyaki terbabit dalam pelbagai kesalahan, termasuk menimbulkan kekacauan sepanjang perhimpunan BERSIH 3.0 di beberapa lokasi sekitar ibu negara pada Sabtu lalu.

49 Peserta Bersih 3.0 Dikehendaki Polis

Semua individu, termasuk seorang wanita dan mahasiswa itu diminta tampil ke balai polis berdekatan bagi diambil keterangan dan membantu siasatan.
Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh, berkata antara kesalahan termasuk menimbulkan kekacauan dan rusuhan, selain memukul anggota polis.
“Jika mereka enggan tampil, polis akan ke rumah mereka untuk merakam keterangan kerana kita mempunyai alamat hampir semua mereka. Orang ramai yang mengenali mereka juga diminta menyalurkan maklumat,” katanya.

Mereka boleh menghubungi pegawai penyiasat, Asisten Superintendan Azmi Aziz di talian 019-2602344 dan 019-3872344 atau e-mel kepada azmiaziz@rmp.gov.my.

Mohmad berkata, individu yang gambarnya disiarkan itu tidak membabitkan ahli politik dan orang kenamaan selain bukan di kalangan 513 peserta yang ditahan ketika rusuhan.

Mereka boleh disiasat mengikut pelbagai Seksyen Kanun Keseksaan dan bergantung kepada polis menentukannya sebaik mengambil keterangan mereka.
Ditanya sama sama ada polis sudah menahan anggotanya yang didakwa melakukan kekasaran terhadap peserta perhimpunan, Mohmad berkata, setakat ini pihaknya belum membuat tangkapan dan menyifatkan terlalu banyak dakwaan yang ditimbulkan pelbagai pihak.

“Jika ada yang merakam aksi berkenaan, tunjukkan bukti. Bagi mereka yang melihat secara jelas, namun tidak mengenali mereka, boleh buat lakaran wajah dan serah kepada polis,” katanya.

You Might Also Like

0 comment

Assalamualaikum . . Hi peoples  . . Currently leave UR comment here . .I will reply soon as fast as I could . .Do drops UR link . . please don't SPAM ! ! 

Like us on Facebook

Flickr Images