Kelebihan Hari Sabtu

Saturday, January 07, 2012

hari sabtu, saturday night, kelebihan hari sabtu, ada apa dengan hari sabtu,hari sabtu dalam islam
Assalamualaikum ..

hi semua . . Mr.Sepet update lagi . . hehe  . . yea . . hari ini sabtu . . dah malam kan . . so agak lewat Mr.Sepet update hari ini kan . . hurm nak cerita apa tentang hari sabtu nie hah . . yeah . . Saturday Night . . enjoy la kan . . haha . . tapi malang la sebab Mr.Sepet memang tak boleh nak enjoy . . hehheehehe . . bukan berlakon baik tapi Mr.Sepet still tak boleh jalan lagi . . sebab kemalangan hari tu . . nak tahu baca entry Genap 2 Bulan dan 4 Bulan Dah Oi .. hurm . . baca baru la korang tawu . .

uke malas nak merapu sangat . . Mr.Sepet nak bagi korang ilmu baru hari ini . . kita tambah ilmu yang ada . . hehe . . sebenarnya Mr.Sepet nak kongsi dengan korang tentang hari Sabtu dari segi Islam . . korang tahu .. yang tak tahu tu mai baca . . yang dah tahu tu pun mai baca sekali lagi . . kalau ada salah tegur nuhh . .

korang tahu tak yang Rasullulah kata hari Sabtu adalah Hari Tipu Daya . .


sebabnya ialah . .



  • Peristiwa Tipu daya kaum Nabi Nuh as terhadap Nabi Nuh as – mereka membangkang kepada Nabinya,
  • Peristiwa Tipu daya kaum Nabi Sholeh as terhadap Nabi Sholeh as – mereka mencabar Nabinya dengan menyembelih unta yang diamanahkan kepada mereka,
  • Peristiwa Tipu daya saudara-saudara Nabi Yusuf as terhadap Nabi Yusuf as – saudara-saudara Nabi Yusuf mengkhianati nabi Yusuf dengan mencampakkannya ke dalam perigi di padang pasir.,
  • Peristiwa Tipu daya kaum Nabi Musa as terhadap Nabi Musa as – Raja Firaun mencabar Nabi Musa,
  • Peristiwa Tipu daya kaum Nabi Isa as terhadap Nabi Isa as – Orang-orang Yahudi mengkhianati dan mengejar Nabi Isa a.s untuk membunuhnya. Lalu, Allah mengangkat Nabi Isa ke langit,
  • Peristiwa Tipu daya para musyrikin Quraisy terhadap Nabi Muhammad saw – Orang-orang Quraisy menipu dan mencabar Nabi Muhamad di Darun Nadwah.
  • Peristiwa Tipu daya kaum Bani Israil terhadap Larangan Allah – kaum yahudi melanggar perintah Allah dengan menagkap ikan walaupun hari itu di larang mereka berbuat demikian. Lalu Allah mengubah mereka menjadi kera-kera yang hina.

selain itu ada juga para ulama berkata bahawa Hari Sabtu adalah hari yang sesuai untuk Berburu . .

uke itu sahaja itu untuk pengetahuan korang semua . . btw kalau ada yang salah tolong tegur yea . .

p/s : sekadar berkongsi apa yang Mr.Sepet tahu saja . .

You Might Also Like

9 comment

  1. wah nice info. baru tahu pasal ni :D

    ReplyDelete
  2. hari sabtu juga orang pergi enjoy kan? keluar rumah weekend..

    ReplyDelete
  3. Nice inf0..harap2 ada yg lbih menarik lpas ni ye..huhu

    ReplyDelete

Assalamualaikum . . Hi peoples  . . Currently leave UR comment here . .I will reply soon as fast as I could . .Do drops UR link . . please don't SPAM ! ! 

Like us on Facebook

Flickr Images